6 keer Italiaanse designauto’s van Fiat

In Italië weten ze wel wat van design. Mode, kunst, je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een Italiaan te vinden die in het vak excelleert. Auto’s zijn geen uitzondering. Italië heeft heel wat pareltjes voortgebracht. We zoomen in op een populaire autofabrikant, Fiat, om een blik op een aantal van hun mooiste auto’s te werpen.
Fiat 500
De in 1957 geboren Fiat Nuova 500 brengt een heuse revolutie teweeg als de eerste stadsauto. In een naoorlogs Italië heeft men behoefte aan eenvoudig, praktisch, betaalbaar en betrouwbaar vervoer. De Fiat 500 voorziet in die behoefte, maar durft ook nog een stapje verder te gaan.
De door Dante Giacosa ontworpen vierzitter is een net geen 3 meter lang designicoon dat nog altijd tot de verbeelding spreekt. De 500 is zo succesvol dat er meerdere varianten verschijnen, waaronder de verlengde Giardiniera (stationwagon) en de luxe 500L. Zijn moderne opvolgers vallen evengoed in de smaak bij het publiek.
Fiat 8V
De Fiat 8V (of ‘Otto Vu’) is een legendarische tweedeurs coupé uit 1952, waaraan verschillende koetsenbouwers zich hebben vergrepen. De meesten zijn het erover eens dat de mooiste 8V van de hand komt van Giovanni Savonuzzi van Carrozzeria Ghia. Deze 8V, beter bekend als de Supersonic, haalt zijn inspiratie uit supersonische vliegtuigen uit de jaren vijftig.
Hoogtepunten van het ‘jet age’ design zijn de hoge taille en de turbine-achtige verlichting. De vooruitstrevende sportwagen wordt aangedreven door een krachtige 2.0 liter V8 die een topsnelheid van meer dan 200 km/u mogelijk maakt. Er verschenen slechts 14 exemplaren van de 8V Supersonic.
Fiat 850 Spiaggetta
Na het succes van de joviale Jolly-varianten gebaseerd op de Fiat 500 en Fiat 600 durven ook anderen zich aan het speelse recept te wagen. Aan het eind van de jaren zeventig slaan de beroemde auto-ontwerper Giovanni Michelotti en jachtenbouwer Phillip Schell de handen ineen voor een vergelijkbaar model op basis van de grote Fiat 850.
Het resultaat heet Spiaggetta en was onweerstaanbaar – de Nederlandse Koninklijke familie, Jackie Kennedy en Ringo Starr hadden er een. Met zijn open koets, afneembare kap en rieten dashboard en stoelen is dit de ideale auto om te flaneren aan de Italiaanse Rivièra.
Fiat 600 Multipla
Wie ‘Multipla’ hoort zal waarschijnlijk denken aan de polariserende maar zeer praktische MPV die van 1998 tot 2010 in productie was. Fiat gebruikte de modelnaam al eens eerder voor een minstens zo apart personenbusje uit 1956 gebaseerd op de Fiat 600.
Waar de meeste van dit soort auto’s een zakelijke, praktische uitstraling hebben, kreeg Dante Giacosa het voor elkaar om een zeer stijlvolle koets te creëren. Nog indrukwekkender is dat de ontwerper plaats wist te maken voor zes inzittenden in de 3,5 meter lange Multipla.
Fiat Dino Spider
Wanneer Ferrari door Fiat wordt overgenomen en een nieuwe V6-motor nodig heeft voor haar Formule 2-wagens, ziet Fiat een uitgelezen kans om zelf een nieuw model te ontwikkelen. Ferrari’s reeks van Dino-modellen ziet er aardig uit, maar de Dino van Fiat doet er zeker niet voor onder. Heel gek is dat niet: het lijnenspel komt uit de pen van de beroemde koetsenbouwer Pininfarina. Vooral de Dino Spider, een elegante cabriolet met ranke heupen, is geslaagd.
Fiat 124 Sport Spider
Het zegt genoeg dat de Fiat 124 Sport Spider bijna 20 jaar in productie was, zo geliefd was deze fraaie cabriolet. Dat was niet alleen vanwege zijn aantrekkelijke design, getekend door de Nederlands-Amerikaanse Tom Tjaarda van Pininfarina, maar ook vanwege zijn sublieme wegligging. Dat woordje ‘Sport’ staat er niet voor niets; sportiviteit zit erin gebakken bij deze Fiat. Hij weegt minder dan 1.000 kg, heeft achterwielaandrijving, schijfremmen en een monocoque. De 1800-uitvoering van de 124 Sport Spider vormde de basis voor de versie van Abarth, die vele successen behaalde in de rallysport.