Rome wordt overspoeld door TikTok-toeristen die naar gekke locaties gaan
Dat je Rome gezien moet hebben, lijkt ons evident. Dat de hele wereld dat weet, is ook geen verrassing. Maar er is iets opvallends gaande in de Italiaanse hoofdstad. Gen Z lijkt de stad massaal te hebben gevonden, maar ze komen niet voor het Colosseum of de Trevifontein.
Aansluiten maar
Lang voordat de TikTok-wachtrijen bestonden, waren er al de wachtrijen bij de grote musea en andere bezienswaardigheden in Rome. Aansluiten en netjes op je beurt wachten. Wat gebeurt er dan als Gen Z Rome ineens bombardeert tot dé plek voor een citytrip? Je zou verwachten dat die rijen nog veel langer worden en dat je een dag moet uittrekken om überhaupt het Colosseum in te komen. Maar niets is minder waar. Op TikTok gaan heel andere Romeinse bezienswaardigheden viraal.
Selfie-spiegel
De grootste hit is waarschijnlijk de fresco-spiegel (of, beter gezegd: selfie-spiegel) in de Chiesa di Sant’Ignazio di Loyola. De kerk plaatste de spiegel een paar jaar geleden zodat bezoekers de indrukwekkende plafondfresco van Andrea Pozzo konden bekijken zonder er een nekhernia aan over te houden. Influencers zagen iets anders: de spiegel is de perfecte plek om een selfie te maken met op de achtergrond ergens dat fresco. En dus staat er nu een wachtrij van meer dan een uur om bij de spiegel te komen. Het kerkbestuur is ook niet gek en creëerde een tweede ingang; wie de kerk wil bekijken, mag gratis naar binnen. Wie bij de spiegel wil komen, betaalt nu €1.
Verborgen tunneltje en beelden
En er zijn meer van dit soort gekke plekken die zelfs de Romeinse locals niet zullen kennen. Het verborgen tunneltje Passetto del Biscione bijvoorbeeld, vlak bij het Campo de’Fiori. In het tunneltje zie je fresco’s en een afbeelding van Maria. Ooit een voetnoot in reisgidsen, nu een reden voor een hele generatie (sorry voor deze generalisatie) om naar Rome af te reizen. Ook het Hendrik Christian Andersen Museum is een hit. De voormalige studio van de Noors-Amerikaanse beeldhouwer – stampvol met zijn beeldhouwwerken – wordt geroemd om zijn ‘endless beauty’.
Zo gek nog niet
Nu kunnen we dit fenomeen natuurlijk belachelijk maken, maar ook van de positieve kant bekijken: de toeristenstroom wordt zo verdeeld over veel meer locaties in de stad en ook minder bekende musea en bezienswaardigheden krijgen eindelijk de aandacht die ze (misschien) verdienen. Dat zegt ook Fabrizio Politi, een content creator die de verborgen attracties van Rome aanprijst op TikTok: “Als een museum altijd vrijwel leeg was en nu dankzij social media meer bezoekers krijgt, is dat goed nieuws. Maar het is idioot als mensen alleen maar naar een plek gaan om een selfie te maken.”