Dit wil je weten over de tolwegen en tol in Italië als je binnenkort vertrekt
Het kan nogal een tegenvaller zijn als je net vol enthousiasme de grens met Italië bent gepasseerd: dikke rekeningen bij de tolpoortjes. Bijna alle autostrade in Italië zijn tolwegen en dat betekent dat je de portemonnee moet trekken. Hoeveel je betaalt, hangt ervan af hoe groot je auto of camper is. Je kunt ze bijna niet vermijden – tenzij je écht geen haast hebt – maar met een goede voorbereiding vallen de schrik en de wachttijd voor tol in Italië mee.
Alles over tol in Italië
Wat gaan de tolwegen in Italië me kosten?
Dat is afhankelijk van hoe ver je rijdt op de snelweg en wat voor auto of camper je hebt. Neem je een caravan mee, dan betaal je extra. Dit zijn de tariefklassen:
- Klasse A: voertuigen met twee assen, waarbij de vooras niet hoger is dan 130 cm. Motoren en personenauto’s.
- Klasse B: voertuigen met twee assen, waarbij de vooras hoger is dan 130 cm. Bussen, kleine vrachtauto’s, grote terreinwagens en campers.
- Klasse 3: voertuigen met drie assen of combinaties. Auto’s met een aanhanger of caravan, campers met een aanhanger, bussen en vrachtwagens.
- Klasse 4: voertuigen met vier assen of combinaties. Auto’s met een grote caravan en vrachtwagens.
- Klasse 5: voertuigen met vijf assen of combinaties. Grote vrachtwagens met of zonder aanhanger.
Heeft Italië ook een tolvignet?
Nee, Italië heeft geen tolvignet zoals sommige andere Europese landen (Zwitserland en Oostenrijk, bijvoorbeeld) dat wel hebben. In plaats daarvan betaal je in Italië tol bij tolpoorten op tolwegen, tunnels en bruggen. Deze kosten zijn gebaseerd op de afstand die je aflegt en het type voertuig dat je gebruikt. Er zijn geen algemene tolvignetten die voor het hele land geldig zijn.
Zijn de tolwegen in Italië te vermijden?
Heb je de tijd, dan zijn de tolwegen zeker te vermijden. Je gaat dan over de Superstrada, Strada Statale, Strada Provinciale of Strada Comunale. De toeristische route, met andere woorden. Kies in Google Maps of een ander navigatiesysteem voor ‘tolwegen vermijden’ en je ziet meteen hoeveel langer je onderweg bent. Overigens is dat niet per se de goedkoopste optie, want je bent door de langere reistijd meer benzine kwijt.
Hoe betaal je voor de tolwegen in Italië?
Let goed op als je bij tolpoorten aankomt, want je moet in de juiste rij gaan staan voor contant betalen, met creditcard of via speciale elektronische systemen (Telepass of VIAcard – zie hieronder). Ook met je bankpas betalen behoort vaak tot de mogelijkheden. Houd voor de zekerheid wel een creditcard of contant geld achter de hand, dan weet je zeker dat je goed zit. Zonder je bang te willen maken: in de verkeerde rij gaan staan en omkeren, levert je een boete tot wel 6.000 euro op.
Wat als je niet betaalt?
Misschien denk je door de mazen in het systeem te zijn geglipt als je zonder betalen de snelweg hebt verlaten, maar dat kan je duur komen te staan. Mocht je om welke reden dan ook niet (kunnen) betalen, dan gaan de poortjes uiteindelijk wel open. Je krijgt dan een ticket mee met ‘mancato pagamento’ of ‘tol unpaid’. Je hebt vervolgens vijftien dagen om alsnog te betalen bij een bemande tolpoort of op de website autostrade.it. Betaal je niet, dan zorgt de Italiaanse regering dat de boete netjes op je deurmat belandt.
Hoe werkt een tolbadge in mijn auto?
Wel eens in een eindeloos lange rij voor een tolpoort gestaan? Dan heb je waarschijnlijk ook gezien dat er bij de Telepass-poorten nooit een file staat. Telepass is een elektronisch tolkastje (of een ‘tolbadge’) dat je op de voorruit je van je auto bevestigt. In Nederland verkoopt ANWB ze. Het grote voordeel is dat je gewoon kunt doorrijden en de tolkosten automatisch worden afgeschreven. Daar staat tegenover dat je bovenop het normale toltarief een vast bedrag betaalt per maand of jaar. Tolbadges zijn daardoor vooral interessant als je minimaal één keer per jaar naar een land met tolwegen gaat en in het hoogseizoen reist.
Wat is de VIAcard?
Heb je geen creditcard en wil je niet in de (vaak veel langere) rij voor cashbetalingen terechtkomen, dan is de VIAcard een goede oplossing. Je zet vooraf een bepaald bedrag op de kaart en kan daardoor bijna direct doorrijden bij de tolpoort. De VIAcard is te koop bij tolpoorten, benzinestations langs de snelweg en tabakswinkels.
Wat kosten de grote tunnels aan tol?
Hou je even vast, want het nemen van een tunnel is geen goedkope grap. Dit zijn in 2024 de retourkosten voor de grote bergtunnels:
- Mont Blanctunnel (Italië-Frankrijk): € 68,60
- Fréjustunnel (Italië-Frankrijk): €68,60
- Brennertunnel (Italië-Oostenrijk): €,22.00
- Grote Sint-Bernhard tunnel (Italië-Zwitserland): € 5,.00
- Munt-la-Scheratunnel (Italië-Zwitserland): €42,00 (Zon-Vrij), € 50,00 (Zat)
Hoe zit het op de Autostrada Pedemontana Lombarda?
Het klinkt misschien wat willekeurig, maar deze snelweg in Lombardije is het apart benoemen waard. Op deze weg is namelijk elektronische tolheffing (‘free flow’) ingevoerd, wat betekent dat je niet langs tolpoorten komt maar wel degelijk tol moet betalen. Camera’s registeren je kenteken en de afstand die je aflegt op de snelweg. Jij moet je binnen vijftien dagen na je rit registreren op deze website en het verschuldigde bedrag betalen. Het gaat om de A36 ten noorden van Milaan, de A60 ten zuiden van Varese en de A59 bij Como.