De 3 geboden voor fietsen in een Italiaanse stad
Van plan om dichtbij je Hollandse zelf te blijven en de fiets te pakken in een Italiaanse stad? Fantastisch idee, alleen heb je wel rekening te houden met een aantal factoren om heelhuids op je bestemming aan te komen. Ik help je graag op weg.
1. Leer de weg uit je hoofd
En dan dus niet welke kant je op moet, want dat doet Google Maps wel voor je als je ’t niet weet. Belangrijker is de focus op de weg zelf; waar bevinden zich de pot holes van een meter diep? Waar stopt het fietspad ineens? Welke afslagen moet je zeker niet nemen om te voorkomen dat je op een halve snelweg belandt met roekeloos rijdende Italianen die woest op de toeter rammen? Heb je die voor jezelf in kaart gebracht, dan verminder je het risico op ongelukken significant.
2. Verlies geen seconde je concentratie
Hollanders kunnen fietsen, dus dat is in Italië het probleem niet. Italianen zijn er zelf wat minder goed in en krijgen sowieso een onvoldoende als het aankomt op verkeer. Verkeer is overal, eenrichtingsverkeer bestaat alleen in de boekjes, wat links of rechts is is subjectief en fietspaden zijn er, maar kunnen ook zomaar ineens overlopen in een voetpad of snelweg zoals hierboven benoemd. Tot slot is er een officieuze verkeersregel om rekening mee te houden: iedereen heeft altijd voorrang. Daarop kun je op twee manieren anticiperen: voor eeuwig voorrang verlenen of participeren op eigen risico.
3. Fiets niet te snel
Een beetje dimmen is geboden op de fiets in een Italiaanse stad. Want waar iedereen met triljoen kilometer per uur door de straten raast, gebeurt fietsen op slakkentempo. Ik vraag me sowieso weleens af of een Italiaan daadwerkelijk tijd bespaart als hij de fiets pakt in plaats van de benen. Meedoen aan het slakkenspel is niet alleen belangrijk om te integreren, maar ook vanwege de veiligheid; de kuilen in de weg, het rondrazende verkeer dat uit elke hoek kan opduiken en spookrijders zijn absoluut beter te omzeilen op lagere snelheid. Ook kunnen er zich voorwerpen bevinden op de rijbaan, zoals geparkeerde fietsen.
Bonustip
Rijd je op mijn lievelingsfiets? Houd dan rekening met een potentiële remweg van zo’n honderd meter. Niet omdat de remmen niet werken, integendeel zelfs: een kneepje in het stuur heeft meer het effect van een ruk aan de noodrem. Op een zonnige dag overdekopvlieggevaar, op een regenachtige dag garantie voor een flinke slipper.