Waarom Vespa zo populair is

Als je het woord scooter zegt, denk je waarschijnlijk meteen aan een Vespa, toch? Niet alleen in Italië is Vespa niet weg te slaan uit het straatbeeld, ook in Nederland is Vespa ongekend populair. Maar hoe heeft Vespa de wereld eigenlijk zo veroverd?

Enrico Piaggio en Corradino D’Ascanio zijn de meesterbreinen achter Vespa. De een was een ex- (oorlogs)vliegtuigbouwer en de ander een luchtvaartingenieur. Omdat de bouw van vliegtuigen na de Tweede Wereldoorlog helemaal stilviel, besloot Enrico Piaggio zich te storen op een nieuw project: het bouwen van een betaalbaar en modern vervoersmiddel voor tutta l’Italia.

Het eerste prototype was de Moto Piaggio no. 5. Vele vliegtuigonderdelen werden gebruikt, een aangepaste startmotor en een voorwiel dat eigenlijk het neuswiel was van een voormalig vliegtuig. Nogal een robuust ding dus. Enrico riep daarom de hulp in van Corradino. Hij had een wat verfijndere smaak en maakte het motorvoertuig eleganter en wendbaarder, met een licht en gemakkelijk te onderhouden design.

De eerste echte Vespa werd in 1946 geboren, vernoemd naar de vorm van een wesp en het zoemende geluid. Er werd meteen een patent aangevraagd en bij een golfclub in Rome werd de Vespa 98 voor het eerst gepresenteerd. Een auto was voor veel Italianen te duur, maar voor omgerekend zo’n 28 euro kon de meute al wel een Vespa bemachtigen. De deluxe versie was 34 euro en voor de mensen met een dikkere portemonnee. De Vespa was dus een modern en betaalbaar vervoersmiddel voor heel Italië. Van jong tot oud, arm en rijk.

Door het wespen-ontwerp, met een brede zadel en voorkant, werd Vespa ook populair onder de vrouwen. Wat voor rok je ook aan had, met een strakke rok kon je er nog steeds op zitten en door het spatbord waaide een wat lossere rok niet op. Zo konden ook Italiaanse donna’s zich op een elegante manier verplaatsen. Enrico Piaggio had het slim bedacht, want mooie vrouwen werden hét reclamebeeld van Vespa.

De betaalbare en elegante Vespa veroverde ook buiten Italië de harten van iedereen. Dit kwam omdat de scooter op het witte doek te zien was in de film Roman Holiday met Audrey Hepburn en Gregory Peck. Zo werd Vespa wereldwijd bekend als hét symbool van romantisch Italië en gingen de verkopen ook buiten Italië sky high.

Enrico Piaggio bleef door de jaren heen met nieuwe modellen en verbeteringen komen waardoor Vespa met het publiek mee bleef groeien. Hoewel de Vespa in Nederland niet voor een prikkie te koop is, wil ook hier iedereen nog altijd het liefst deze gemotoriseerde tweewieler. Parkeerkosten rijzen de pan uit en een Vespa, met zijn retro design, is nou eenmaal een mooie en makkelijke vervanging van de auto.

Benieuwd naar de hele geschiedenis van ’s werelds lievelingsscooter? Op Netlix is de film Enrico Piaggio – Vespa te zien.