O oh: helpt Gucci’s nieuwe creatief directeur het modehuis om zeep?

Gucci heeft het zwaar. Na een soort renaissance en een daaropvolgende glorietijd voor het modehuis is de omzet dit jaar een vijfde lager dan vorig jaar. Nu de coronatijd voorbij is heeft men blijkbaar minder behoefte en financiële ruimte voor luxe winkelen als zelftherapie en dat voelt moederbedrijf Kering in de portemonnee. Maar dat niet alleen: de aanstelling van de nieuwe creatief directeur lijkt z’n vruchten niet echt af te werpen.

Messias Alessandro Michele

Eind 2022 werd bekend dat Alessandro Michele per direct stopte bij Gucci. Het excentrieke modegenie gooide met zijn neo-romantische saus het roer volledig om en was verantwoordelijk voor een heropleving van het merk. De maximalistische rebranding was misschien wel de meest succesvolle ommezwaai van een luxemerk ooit. Onder leiding van de ‘Messias van Gucci’ en CEO Marco Bizzarri beleefde het merk z’n beste jaren, tot de pandemie. Bizzarri vertrok afgelopen september ook.

Tegenpool Sabato De Sarno

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door GUCCI (@gucci)

Micheles opvolger is Sabato De Sarno. Geen bekende naam, maar op de achtergrond wel een CV gevuld met Prada, Dolce & Gabbana en Valentino. Terwijl een in-house designteam het modehuis draaiende hield na het afzwaaien van Michele, bereidde De Sarno een nieuwe esthetische ommekeer voor. Het verschil tussen de twee heren kan niet groter zijn en is zelfs op het oog al te zien; de langharige Michele zorgde met grote regelmaat voor opspraak op de rode loper en hees niet alleen zichzelf in kleurrijke, bombastische outfits, maar trok bijvoorbeeld ook muze Harry Styles doorzichtige blousjes en pareloorbellen aan. De Sarno is daarentegen uit te tekenen in zwart t-shirt, zwarte jeans en zwarte All Stars.

Ancora, a new Gucci era

Wat dus al gelijk duidelijk werd, was dat de jaren van overdaad voorbij waren en er gekoerst werd naar een luxueuzere en tijdloze positionering. Zelfs de hele Instagram-feed werd gewist voor het nieuwe tijdperk dat eraan kwam. De Sarno is geen creatieveling, maar een technisch ontwerper. Hij opende zijn eerste show met een perfecte grijze jas. Niet spannend, wel een statement. Die eerste show werd echter niet lyrisch ontvangen. Met de on trend quiet luxury-richting van De Sarno is de stijlbreuk met hoe Michele Gucci heeft neergezet groot.

Met zijn debuut dat pas afgelopen september plaatsvond is De Sarno afschrijven wat vroeg. Maar de Antwerpse professor modemanagement Annick Schramme zei op Radio 1 raak: ‘het is met creatief directeurs wel een beetje zoals met trainers in voetbalclubs: presteren of vertrekken’. Ik zou zeggen tegen Gucci: laat de centjes voor die malle kerstboom in Milaan volgend jaar maar in het laatje. Scheelt toch weer een miljoentje.