Starbucks experimenteert in Milaan met olijfolie in hun koffie
Dat olijfolie hartstikke gezond voor je is weet ik, maar om het nou in elk drankje of maaltijd te verwerken… Daar word ik weer niet zo enthousiast van. Starbucks besloot er toch voor te gaan en introduceerde in hun vestigingen in Milaan koffie met olijfolie. Een bijzondere combinatie, en ook de inwoners van Milaan wisten niet helemaal wat ze hiermee aan moeten.
Merkwaardige combinatie of gedurfde innovatie
Zo vond Gambero Rosso, een Italiaans magazine over eten en wijn, het een ‘merkwaardige combinatie’, maar schreef het ook dat ze er nog niet over gingen oordelen tot ze het zelf hebben geproefd. En ook zij benadrukten nog eens dat olijfolie wel écht goed is voor je, ook al drink je het in je koffie. Tsja, ik ben nog niet overtuigd.
Toch had ik meer kritiek verwacht; het lijkt erop dat de meeste mensen het een grappige actie vinden van de Amerikaanse keten. ASSITOL, een Italiaanse olijfolieorganisatie, vond het bijvoorbeeld een ‘gedurfde innovatie’ en zei zelfs dat deze nieuwe drankjes het ‘imago van olijfolie zouden kunnen herlanceren, zeker onder de jongere generatie’. Nu moet ik er wel bij vermelden dat deze organisatie het ook al jarenlang probeert om cocktails met olijfolie populair te maken, dus olijfolie in drankjes is sowieso een combinatie waar zij niet voor afschrikken.
Starbucks Oleato koffie
Het drankje heeft de naam Oleato gekregen (‘geolied’ in het Italiaans) en Starbucks heeft er duidelijk vertrouwen in: het drankje zal later dit jaar ook verkrijgbaar zijn in Engeland, het Midden-Oosten, Japan en Zuid-Californië. Wij moeten dus helaas nog even wachten. Nou ja, helaas, ik denk dat ik het toch maar bij hun chai lattes hou.
Beeld credits: Starbucks