De dramatiek van de Italiaanse beeldhouwkunst

Dat Italianen emotioneel zijn wisten we al. Soms kan het – onder andere door de bijbehorende handgebaren – lijken of er sprake is van een zeer dramatische situatie of catastrofale ruzie, terwijl eigenlijk gevraagd wordt hoe laat de bus vertrekt. Deze overdaad aan emotie blijkt al honderden jaren oud te zijn. Waar je dit onder andere goed kunt zien is in de Italiaanse beeldhouwkunst, daar werd niet teruggedeinsd voor een beetje dramatiek.

Italië is rijk als het om beeldhouwkunst gaat. Zeker in de wat grotere steden zoals Napels, Rome Florence en Bologna, zijn dramatische sculpturen goed vertegenwoordigd. Als je de bijbehorende mythische verhalen leest was de dramatiek echter meer dan terecht en hadden de problemen in de verste verte niet met vertrektijden van de bus te maken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Titti 🎩 (@ca.va.sans.dire)

Il Compianto del Cristo Morto

Il Compianto del Cristo Morto oftewel ‘Het Klaaglied,’ is een groep beelden van terracotta gemaakt door Niccolo dell’Arca en is te vinden in Bologna. Dit kunstwerk toont het levenloze lichaam van Jezus, omringd door zijn volgelingen, waaronder de Maagd Maria, Maria Magdalena en andere discipelen. De extreem emotionele en aangrijpende scène drukt op een indrukwekkende manier verdriet en de rouw uit. Je zou kunnen zeggen dat de discipelen worden weggeblazen van verdriet.

Il Compianto del Cristo Morto door Niccolò dell’Arca, Chiesa di Santa Maria della Vita, Bologna

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Leonardo Manzoni (@leoma99)

Apollo en Daphne

Dit kunstwerk verwijst naar een mythologisch verhaal waarin Apollo verliefd werd op Daphne, een nimf. Wanneer Daphne zijn avances afwijst, smeekt ze haar vader om hulp en verandert hij haar in een laurierboom. Het verhaal symboliseert onbereikbare liefde. Dit beeldhouwwerk gemaakt door Gian Lorenzo Bernini toont Apollo die tevergeefs probeert de verschrikte Daphne vast te houden terwijl ze in een laurierboom verandert.

Apollo e Dafne door Bernini, Galleria Borghese, Rome

Laocoöngroep

Laocoön was een priester in Troje die zijn stadsgenoten waarschuwde om het Trojaanse paard niet binnen te halen. Als straf stuurden de goden twee zeeslangen om Laocoön en zijn twee zoons te doden. Dit beroemde beeldhouwwerk genaamd de Laocoöngroep toont de verschrikkelijke worsteling met de slangen. Het beeld staat bekend om de realistische weergave van lijden. ‘Slechts’ vijfhonderd jaar geleden werd dit kunstwerk gevonden in een wijngaard in Rome.

Laocoöngroep door Agesander, Athanadoros en Polydoros, Vaticaan Museum, Rome

La Pietà

Dit adembenemende beeldhouwwerk van Michelangelo bevindt in de Sint-Pietersbasiliek in Vaticaanstad. In dit meesterwerk houdt Maria het lichaam van Jezus in haar armen, waar je in haar gezicht een moment van diepe droefheid en spirituele overpeinzing ziet. Toch straalt Maria ook een soort berusting uit. Het is beeldhouwkunst waar je naar kunt blijven kijken.

Pietà door Michelangelo, Sint Pietersbasiliek, Rome

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Freelance_Astronaut_007 (@barbi_can_)

Pluto en Proserpina

Pluto en Proserpina is een beeldhouwwerk gemaakt door Gian Lorenzo Bernini. Het toont het moment waarop Pluto Proserpina naar de onderwereld mee wil nemen, zoals verteld in de Romeinse mythologie. Prosperina wil duidelijk niet mee en leunt vol onmacht van Pluto weg. Het marmer lijkt zijdezacht waardoor je jezelf continu moet bedwingen het niet aan te raken. Het beeld is te vinden in de Galleria Borghese in Rome.

Pluto en Prosperpina door Bernini, Galleria Borghese, Rome

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Scabec (@scabecspa)

De gesluierde Christus

De gesluierde Christus is een beeldhouwwerk gemaakt door Giuseppe Sanmartino in de achttiende eeuw. Het marmeren beeld, te vinden in de Cappella Sansevero in Napels, toont een realistisch gesluierde Christus, met een doorzichtige sluier die zijn lichaam bedekt. Het beeld staat bekend om het artistieke vakmanschap van Sanmartino, de uitdrukking van lijden op het gezicht van Christus en het symboliseert het mysterie rondom het geloof.

Cristo Velato door Giuseppe Sanmartino, Cappella Sansevero, Napels

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jurgen Vermaire (@lets_talk_about_art)

Hercules en de Centaur

Het beeld van Hercules en de Centaur, te vinden aan het Piazza della Signoria in Florence, gaat over een gevecht tussen de held Hercules en een wezen genaamd Nessus. Hercules redde zijn vrouw Deianira van Nessus, maar de centaur bedroog haar voordat hij stierf. Dit sculptuur toont het gevecht, de kracht van Hercules en het bedrog van Nessus.

Hercules en de centaur Nessus door Giambologna, Loggia dei Lanzi, Florence

De verkrachting van de Sabijnse vrouwen

Dit beeld is ook gemaakt door de Italiaanse beeldhouwer Giambologna en is op dezelfde plek te vinden in Florence. Het toont het dramatische moment waarop een Romeinse man een Sabijnse vrouw ontvoert, terwijl anderen proberen in te grijpen. Op de gezichten zie je ongeloof, woede en verdriet. Het verhaal eindigt met een vreedzame verzoening tussen de Romeinen en de Sabijnen, mogelijk gemaakt door de ontvoerde vrouwen

Ratto delle Sabine door Giambologna, Loggia dei Lanzi, Florence

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Johan Adlercreutz (@decocamera)

De verkrachting van Polyxena

Het beeld van De verkrachting van Polyxena van Pio Fedi verwijst naar de Griekse mythe waarin de Trojaanse prinses Polyxena werd misbruikt en vermoord door de Griekse held Neoptolemus. Het beeld laat vooral het smeken zien. Smeken om genade. Het verhaal staat symbool voor de Trojaanse oorlog en de ondergang van het Trojaanse koninkrijk. Ook dit beeld staat aan het Piazza della Signoria in Florence.

De verkrachting van Polyxena door Pio Fedi, Loggia dei Lanzi, Florence