Museum must-sees: Galleria Borghese
Een museumbezoek kan soms nogal overweldigend zijn. Bij de eerste kunstwerken kijk je nog met een frisse blik, maar 25 zalen verder kijk je bijna scheel van wat je allemaal gezien hebt en snak je naar een caffè. Zonde, zou je kunnen zeggen. Dit lijstje met kunstwerken die niet mag missen tijdens je bezoek aan de Galleria Borghese in Rome kan daarom goed van pas komen.
Beeldhouwwerken in Galleria Borghese
Apollo en Daphne – Bernini
Dit marmeren beeldhouwwerk is gebaseerd op een mythisch verhaal waarin Daphne in een laurierboom verandert om te ontsnappen aan Apollo. Het mooiste aan deze sculptuur is de extreem gedetailleerde blaadjes die uit haar vingers groeien. Deze blaadjes schijnen niet door Bernini zelf te zijn gemaakt, maar door een van zijn assistenten, die zo baalde dat hij geen erkenning voor zijn werk kreeg, dat hij bij Bernini wegging.
Waarom zien: Het is een van de meest iconische werken van Bernini, een kunstenaar die zowel architect en beeldhouwer was. Zijn specialiteit was het levendig maken van kunstwerken door de zeer menselijke emoties die op de gezichten te zien zijn.
Pluto en Proserpina – Bernini
Het verhaal achter dit kunstwerk is dat Pluto Proserpina ontvoert naar de onderwereld. Let vooral op de indrukwekkende details, zoals hoe Pluto’s vingers in Proserpina’s huid drukken en de uitdrukking van wanhoop op haar gezicht.
Waarom zien: Hoewel het natuurlijk een beeldhouwwerk is, zit er ook in dit tafereel veel emotie en beweging. Bernini maakte dit toen hij slechte 23 jaar oud was.
David – Bernini
In Bernini’s weergave van David zie je dat David klaar staat om een steen te slingeren die de reus Goliath zal verslaan. Volgens het verhaal zouden legers en legioenen hier niet in geslaagd zijn, maar lukte het de herdersjongen David wel. De intense blik van David en de spanning in zijn lichaam maken dit kunstwerk iconisch.
Waarom zien: Dit beeld laat zien hoe goed Bernini een moment, of eigenlijk een seconde, in marmer kan vangen en zo eeuwig kan laten duren.
Venus Victrix – Antonio Canova
In dit beeldhouwwerk beeldt Antonio Canova Pauline Borghese, de zus van Napoleon, af als de godin Venus, liggend op een chaise longue. Het was een oude Romeinse traditie om jezelf te laten vereeuwigen door schilder- of beeldhouwkunst.
Waarom zien: De kunstenaar Canova was erg goed in het weergeven van menselijke schoonheid en elegantie.
Schilderijen in Galleria Borghese
De Luitspeler – Caravaggio
Dit schilderij toont een jongen die een luit bespeelt, met een zeer intense focus op zijn gezicht. Caravaggio’s gebruik van licht en schaduw (chiaroscuro) geeft diepte en realisme aan het werk.
Waarom zien: Dit is een van Caravaggio’s eerste werken en volgens hemzelf zijn meest succesvolle.
David met het hoofd van Goliath – Caravaggio
In dit persoonlijke werk beeldt Caravaggio zichzelf af als het afgehakte hoofd van de reus Goliath, terwijl David triomfantelijk naar beneden kijkt.
Waarom zien: Door dit schilderij krijg je een inkijkje in in Caravaggio’s psyche en hoe goed hij was in het weergeven van dramatiek. Caravaggio zou in 1606 zelf iemand na een ruzie vermoord hebben en daarom erg goed de moordlustige blik van David hebben kunnen weergeven.
Het klaagzang over de dode Christus – Peter Paul Rubens
Hier zie je een dode Christus, ondersteund door engelen. De levendige kleuren, compositie en de emotionele intensiteit maken dit schilderij bijzonder indrukwekkend. Door de compositie, die je naar het midden van het schilderij leidt, lijkt het bijna alsof je naar een toneelstuk kijkt.
Waarom zien: Mogelijk gebruikte Rubens zijn enige zoon ter inspiratie voor Christus, die op jonge leeftijd stierf. Daarnaast gebruikte Rubens waarschijnlijk echte modellen voor dit schilderij. Tijdens de Franse revolutie stalen de Fransen het kunstwerk maar het kwam weer terug naar Antwerpen in 1815.
Danaë – Correggio
In dit mythische kunstwerk wordt Danaë, de dochter van Acrisius, bezocht door Jupiter in de vorm van een gouden regen die Cupido opvangt. Als resultaat hiervan brengt ze hun kind Perseus ter wereld.
Waarom zien: Dit werk is een voorbeeld van hoe Correggio mythologische thema’s levendig kon maken. Ook kun je zien dat de manier van schilderen en het gebruik van licht is zo zacht dat je het schilderij bijna zou willen aaien.